Press
Click on the pictures to view/download higher resolution.

Rewiews "CARVE"

Två fundamentala musiker karvar djupt i tonkonsten. Denna dubbel-cd kommer vara lika viktig för den svenska jazzens historieskrivning som Erik XIV:s ärtsoppa.
Johan Rhedin, Soundofmusic

Nina de Heney, on double-bass, and Lisa Ullén, on piano, have spoilt us with sparkling,
newly - recorded music, where notes we've heard before are polished to shimmer again, leading
us into believing we are on a discovery trip where everything is unveiled for the very first time.
One can experience a physical, sounding motion, including both sensitivity and a good deal of
guts; it is, for once , fully justified to talk about an " album ".
Thomas Millroth, Soundof Music

" they cut, carve, chisel in notes, sounds and rythms, construct and de-construct, but above all, it
is music that listens, weighing silence, whilst creating strange and inviting landscapes ."
PM Jönsson, GP


" Prepared piano and double-bass move around in breezy meanders, meeting every now and
then, to then storm apart, alternatly resting in sounds and propulsive, active and energetic
rythms."
Sven Bjerstedt, Kristianstadsbladet

" At times quietly laconic, ( the music) suddenly gains an intensive and breath-taking
strength.....it is a pitturesque, but carefully chiseled sculptur, created out of an abundant chalice
of notes that is both engaging and moving"
Thord Ehnberg, Ljusnan

Ullén switches between clear tones and muted, prepared strings. The tones pass through clusters
in a chased rhythmics, stirring up emotions in meeting up with de Heney's distinctive and
exciting bass-playing.
Magnus Nygren, SVD



Reviews Revolution Rock
Med Revolution rock ger pianisten Lisa Ullén ut en skiva som har få motsvarigheter i svensk jazz. Det är frijazz, men en oerhört koncentrerad sådan. Även när det flödar är varje ton betydelsebärande och viktig. Sättningen piano, trombon (Mats Äleklint), trummor (Andreas Axelsson) och bas (Nils Ölmedal) borgar i sig för ett öppet sound, men här spelas de dessutom av unga, strålande instrumentalister som söker förnyelse. I frijazzen vänds ofta energin utåt; Lisa Ullén Quartet lyckas rikta den inåt. Resultatet låter sig höra i musikstycken där kraften formas till vitalitet framför aggression. Frijazzen lever i allra högsta grad.
Magnus Nygren SVD 6av6

JAZZ

Lisa Ullén Quartet
Revolution Rock
Disorder

Pianisten Lisa Ullén debuterade för ett par årsedan med Big Bang, som var ganska sensationell. Hon spelar en flödande jazz meddynamitardanslag.   Det är en ovanlig sättning med piano, bas, trummor och trombon.
Det ger en litet udda klang.Trombonisten Mats Äleklintförvaltar arvet efter frijazzare som Eje Thelin. Det är dynamiskt, drivande och oemotståndligt. Tillsammans med Ulléns rasande vackra pianospel byggs enorma klangsjok upp. Och byggena håller både konstruktivt och känslomässigt. I mina öron är detta redan ett av årets största jazzalbum.

*****Thomas Millroth
Nya Upplagan



Man brukade säga om Nobby Stiles att han sparkade på allt och träffade oftast, ibland bollen. Mats Äleklints ohämmade förhållande till sin trombon för tankarna till gamle Stiles. Han får den att låta som en sordinerad trumpet, en knixande sax, en tågvissla. Ibland som en trombon.Samma fördomsfria upptäckarglädje präglar även de övriga musikerna i Lisa Ullén Quartet. Att gruppen hör till den svenska frijazzens fräckaste understryks av det fabulösa fyrverkeriet på nya skivan Revolution rock. Musiken är undergrävande men också lekfull i utforskandet av sin egen materialitet. Den är brötig och melodiös. Den utmanar gränser men vilar paradoxalt i de gestalter den skapar.Samförståndet mellan musikerna är totalt. Lisa Ulléns ettriga drillar och tunga ackord, Äleklints variationrika trombonspel, Andreas Axelssons rytmiska fantasi och Nils Ölmedals basvandringar: allt möts och förenas i det benådade ögonblick där musiken skapas.

Magnus Eriksson Lira 21/6-09

 

Vemodig jazz
Nina de Heney/LisaUllén
konsert, Norrköpings Konstmusum 7/5-09

Musiken vill knappt låta sig definieras och stämningen är flyktig.
Mot slutet av konserten fanns det några frågetecken, men det som stannade kvar efteråt var just den där svårgripbara, flytande kvalitén som skapade dem till att börja med. En vemodig känsla, rastlös och ständigt i rörelse förbi urban, skitig industrijazz och asiatiska influenser. Duon Lisa Ullén och Nina De Heney improviserar
i ögonblicket och kan inte återskapa ett stycke från en konsert. De lämnade ett oväntat kraftfullt intryck, likt vattendroppar som långsamt urholkar en sten.
Det finns inte nog med adjektiv för att beskriva vad Nina De Heney gjorde med sin kontrabas, men hennes viga armar fick bland annat fram ekande, torra, trummande, gnisslande, sammetslika toner. Mot detta lade Lisa Ullén allt ifrån metalliskt skrammel i basregistret till genomskinligt, delikat kvitter i diskanten. I relation till varandra var de strålande överens
i början av konserten och tog upp varandras idéer och fyllde i luckor.
Senare, under andra akten, blev De Heney energisk på ett envetet sätt vilket skapade en spänning gentemot Ulléns mer tillbakalutade spel. I den miljön blev Ulléns mäktiga crescendo desto intensivare och där möttes de i ett upphetsat klimax. Det som varit mystiskt blev nu uppenbarat. De varierade klangerna höll rutinen borta medan den stadiga pulsen skapade något för åhörarna att hålla fast i.
Molly Teleman, NT

" Det finns alltid precision i utbrotten. Intelligens i känslorna. Tillitsfull lyhördhet i gruppspelet. Om inte den här skivan får något slags jazzutmärkelse äter jag upp den hatt jag inte har."

Thomas Millroth, Soundofmusic




 

 

Reviews of Big Bang och Kosmos...

"Swedish free music of the new generation -- without the rule of swing and bass'n drums but coming out of the freejazz background in a remarkably open way. This CD is full of gentle call-and-response stuff, turntaking and solos. It's a wonder they can play so relaxed, giving so much space to each other, and yet with such peaceful intensity."
Carl Bergstrøm-Nielsen, Denmark.
Intuitive Music CD Reviews June -06

____________________________
Some press quotes

"Lisa Ullén is a strong voice on the experimental Swedish jazz scene"
Pierre Martin, VästerbottensKuriren

I like the pianist Lisa Ullén: her band plays a free jazz which is heavy and wide in scope
Ulf Olsson
Expressen

Lisa Ullén's music is dynamic, energetic and controlled, all at the same time.
Eskilstuna kuriren

Lisa Ullén reminds me of   the ecstatic flow of Joachim Kühn.
Thomas Millroth
Nutida Musik

A fascinating   experiment in sound.
Katarina Frank ÖP

A simplicity which requires precision and musicians trusting each other, as no power struggle can be sensed, and the sum is greater than the individual parts. And there are no weak parts.
Leif Carlsson Lira

****************************

"Pianisten Lisa Ullén spelar ganska fritt, tungt, svängigt, osentimentalt. Sättningen på kvartetten är okonventionell: Mats Äleklint trombon, Ulf Åkerhielm bas, Andreas Axelsson trummor. Trombon behöver inte vara vig uppvisning eller pruttigt brak. Äleklint är sparsam, utsökt och skarp i sitt spel. Virtuositeten demonstreras inte. Det är i träffsäkerheten i klangen och rytmen han visar mästarskapet. Åkerhielm är lysande basist, som spelat både i symfoniska och frijazziga sammanhang. Axelsson har ett ljud som en rakkniv. Det är alltså precisionsmusik med hög dynamisk utväxling. Ständigt på gränsen. Fritt men kontrollerat. Och mycket originellt."
Thomas Millroth,
NyaUpplagan 3 Juli-06
5 av 5

_____________________________

 

"Jag gillar pianisten Lisa Ullén: hennes band spelar en stor och tung improvisationsmusik. Men så dämpar hon en sträng i pianot, och slår bara den dova baston hon får fram."
Expressen,Ulf Olsson, 20 juli -06

_____________________________


"Lisa Ullén kvartett spelar en destillerad förnyad fri form som kastar in mig i tidsmaskinen. . . . hennes pianospel är tungt men flyfotat, massivt men skimrande. Gnistrande stjärnögt som de extatiska flöden Joachim Kühn skapade 1966-67. Också Ullén har känslig klangmedvetenhet. Här gäller inte bara fullt ös, för att i bästa fall komma ut på andra sidan, men en serie ljudvariationer i konvulsiva intervall. Hennes kvartett är ett egensinnigt kollektiv. Ulf Åkerhielm är en stadig, dansant basist . . . . Mats Äleklint spelar intelligent trombon. . . . Andreas Axelssons slagverk svirrar med sina sina cymbalvingar genom musikmolnen. Det är en grupp som också under det stillastående försjunkandet i klangsjok och tonvävar skapar små stigar med okända riktningar. Det är äventyrligt eftersom formen är storlinjig. Men samtidigt spelar de mer detaljerat än en friformare skulle. Det räcker inte med en allmän känsla av energi och flöde. . . ."
Thomas Millroth
Nutida Musik 2/2006 nr3

_____________________________

"Fantasifulla improvisatörer. . . . skapar en förtätad underström som är spännande att följa. Intressant album."
Jan Strand
OJ nr 9 2006

_____________________________
Lira gillar
"Pianot under Lisa Ulléns händer ljuder melodiskt, tungt, istappslätt, och frisinnat...Mats Äleklints trombonspel målar långa behärskande linjer....Andreas Axelssons slagverk är vassa markörer...mäktige basisten Ulf Åkerhielm som spelat med den legendariske Bengt Nordström blygs inte för att i bland svänga till det på ett konventionellt sätt "
I det avspända förhållandet till den vanliga jazztraditionen och i det melodiska bejakandet avslöjar sig kvartetten som nutida.Ett sådant spelsätt skulle inte en improvisationsmusiker vågat sig på för 20år sen....

"..en enkelhet som kräver precision och en gränslös tillit, eftersom ingen maktkamp märks och summan är större en delarna. Och det finns inga svaga delar".
Leif Carlsson
Lira nr 4 2006

__________________________
Från MOMENTFESTIVAL06
"Kvartetten är minst lika visuellt fascinerande som ljudkreativt spännande.
Lisa Ullén är till det yttre förhållandevis späd men ur det inre kommer en ström av elektrifierande kraft som får flygeln at ge ifrån sig sällan hörda färgnyanser .
Lisa Ullens pianospel är värd vidare uppmärksamhet.".
Leif Wigh
OJnr 12-06
___________________________

KULTUR /NÖJE /Eskilstuna Kuriren
FREDAG 27 APRIL 2007
Okynnigt, uppkäftigt och annorlunda
Eskilstuna konsthall

Första orkester ut på banan var Lisa Ullén Quartet, det vill säga pianisten Lisa Ullén, trombonisten Mats Äleklint, basisten Ulf Åkerhielm och trumslagaren Andreas Axelsson, som spelade musik utan vare sig pek- eller taktpinnar.
I stället handlade om en i ordets rätta bemärkelse kollektivt skapad musik, fullproppad med nyanser och klanger, som det vore en oförrätt att försöka härleda till något annat.
Improvisationsmusik kan i vissa sammanhang bli både obändig och överkomplicerad. Pianisten Lisa Ulléns musik är däremot energisk, dynamisk och kontrollerad på en och samma gång.
Och Mats Äleklint fortsätter imponera i vilket sammanhang han än förekommer i.
____________________________

Blissfestivalen 1 Juni , FORUM

"En annan grupp på festivalen som drar åt samma håll är Lisa Ullén Quartet. Här är uttrycket mer stringent och liksom tydligare uttalat. Ullén, som spelar piano, jobbar även med rytmiken på ett sätt som tillför musiken en särskild dimension".

Johannes Cornell, Dn (2007)

______________________________
Blissfestivalen 1 juni, FORUM

Lisa Ullén Quartet är en mycket spännande konstellation. Ny för kvällen var basisten Nils Ölmedal som spelar på ett helt annat sätt än den förra basisten". En ny spänninga uppstod därmed.Lisa Ullén själv lockar fram exotiska klanger och rytmer ur flygeln och för ibland ett slags kontrapunktiskt spel gentemot de övriga."Mats äleklints trombon spel är mycket eget, kraftfullt ömsint på en och samma gång""Andreas Axelsson är som Äleklint en mycket personligt spelande musikant"
Det här är en grupp värd uppmärksamhet

Leif Wigh, OJ 7-8(2007)




 



c
Photo: Krzysztof Penarskic
Nina de Heney/Lisa Ullén duoc
Photo: Heiko Purnhagen
c
Photo: Heiko Purnhagen
Photo: Heiko Purnhagen

Photo: Mikael Jansson c
Photo: Mikael Jansson
c
Photo: Mikael Jansson Photo: Mikael-Jansson
Photo: Pawel Karnowski

Photo: Lars Jonsson

<